Terapia poznawczo-behawioralna

Najbardziej skuteczną metodą postępowania terapeutycznego jest terapia poznawczo-behawioralna. Wykorzystuje się ją do leczenia zaburzeń lękowych i depresyjnych.  

Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawowe zasady pracy 

Początki terapii poznawczo-behawioralnej powstały w latach 60. XX wieku. Wtedy amerykański psychiatra Aaron Beck oparł swoje metody leczenia pacjentów na przekonaniu, że ich zachowanie zależy od trzech czynników: jego emocji, zachowań i myśli. Stwierdził, że podczas naszego życia wzorce ulegają utrwaleniu, stają się w ten sposób automatyczną reakcją na bodźce, które je wywołują.  

Terapeuta wykorzystujący taką metodę w pracy z pacjentem wykonuje działania, których celem jest pomoc pacjentowi w wyjściu poza utrwalone podświadomie wzorce zachowań, poddać je modyfikacji. Stosowana jest szczególnie, jeśli te wzorce zachowań wykonują szkody społeczne, oraz krzywdzą ludzi, którzy są w bliskim kontakcie z pacjentem.  

Niewłaściwe reakcje i wzorce zachowań to naturalna konsekwencja zaburzeń w postrzeganiu otaczającego pacjenta świata. Zadaniem terapii jest wykrycie w jakich aspektach u pacjenta pojawiaj się nieprawidłowości w postrzeganiu rzeczywistości. Są to najczęściej fałszywe interpretacje, które można zastąpić prawidłowymi. W efekcie, w wyniku pracy z terapeutą, otrzymujemy zmianę zachowań oraz postaw pacjenta.  

Dla kogo jest terapia poznawczo-behawioralna  

Terapia poznawczo-behawioralna powszechnie uznawana jest za najlepszą metodę leczenia zaburzeń o podłożu lękowym oraz depresyjnym. Z tego powodu stosowana jest w psychoterapii u pacjentów, którzy:  

  • mają problemy z różnego rodzaju fobiami,  
  • cierpią na ataki lęków napadowych o różnym podłożu, 
  • mają zdiagnozowaną nerwicę z różnych powodów,  
  • cierpią na depresję, albo popadają w stany depresyjne,  
  • chorują na schizofrenię,  
  • zapadają na zaburzenia kompulsywno-obsesyjne, w tym zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, itp.).  

Praca z terapeutą poznawczo-behawioralnym z pewnością pomoże uporać się także z:

  • przewlekłym stresem,  
  • depresją poporodową,  
  • stresem pourazowym.  

Zaangażowanie pacjenta - klucz do sukcesu terapeuty

Najważniejszym elementem skutecznej terapii poznawczo-behawioralnej jest dobra współpraca terapeuty z pacjentem. Ujawnia się ona przede wszystkim w otwartości pacjenta na przeprowadzenie procesu poznawczego. Dzięki temu etapowi specjalista może rozłożyć na czynniki pierwsze sytuację, w której pojawia się zniekształcone pojmowanie świata i pozwala pacjentowi na prawidłową interpretację rzeczywistości. To jest element decydujący o powodzeniu leczenia, oraz zmianie zachowań niewłaściwych.  

Helping Hand Magdalena Krauze - skuteczna terapia w Warszawie 

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy skutecznego terapeuty poznawczo-behawioralnego, odwiedź ośrodek Helping Hand w Warszawie.  Współpracują z nami najlepsi terapeuci, którzy korzystają z różnych technik terapeutycznych. Pomagamy osobom zmagającymi się z różnymi zaburzeniami psychicznymi, jak również parom i rodzinom, które zmagają się z problemami, które można rozwiązać przy pomocy terapii.  

Zaburzenia odżywiania

Zaburzenia odżywiania są istotną i coraz częstszą grupą zaburzeń psychicznych. Najbardziej powszechnymi są anoreksja i bulimia, ale do zaburzeń odżywiania należą także: jadłowstręt psychiczny atypowy, atypowa żarłoczność psychiczna, przejadanie się lub wymioty związane z innymi czynnikami psychologicznymi. Wzorce lansowane w Internecie, telewizji, czy kolorowych czasopismach wywierają ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku idealnego głównie u młodych ludzi. Szczupła, wręcz wychudzona sylwetka staje się ideałem, o który zaczynają walkę. O ile jest... Czytaj dalej

Osobowość borderline

 Przestudiowałam wypis mojego nastoletniego dziecka ze szpitala psychiatrycznego. Z diagnozą depresji byłam już pogodzona. Studiowałam ten wypis w obecności prowadzącego leczenie psychiatry. Zaskoczyło mnie natomiast w tej diagnozie jedno określenie: osobowość chwiejna emocjonalnie.  Czytaj dalej

ADHD

Michał urodził się czternaście lat temu w Warszawie. Poród przebiegł niestety z powikłaniami, co może być o tyle ważne, że właśnie komplikacje okołoporodowe bywają zapalnikiem późniejszych problemów. Ale po kolei. Michał na skali Apgar nie wypadł zbyt dobrze z powodu przyduszenia pępowiną. Szybko jednak wszystko wróciło do normy, a lekko odbiegające od normy wyniki EEG nie są niczym niepokojącym. Czytaj dalej

Zaburzenia lękowe

W życiu Anny lęk pojawił się nagle. Zaczęło się od burzy. Miała 14 lat, szła ulicą. Zaskoczyły ją błyskawice i pioruny. Wtedy pierwszy raz usłyszała wewnętrzny głos szepczący, że to koniec. Że za chwilę umrze. Atak paniki minął. Wróciła do domu, ale po kilku tygodniach jakaś błaha sytuacja, stres w szkole sprawiła, że strach wrócił. Czuła jakby zbliżało się do niej stado wilków, jakby ją otaczały, krążyły, zbliżały się, zamykając... Czytaj dalej

Trudności z nauką

Dziesięcioletnia Julia zanim poszła do szkoły w niczym nie odstawała od swoich rówieśników – w zabawach, w zainteresowaniach, w postrzeganiu świata. W pierwszej klasie podstawówki nauka nie sprawiała jej większych problemów, problemy zaczęły się w następnym roku. Zaczęła odstawać. Nawet proste teksty musiała przeczytać kilkakrotnie, by cokolwiek zrozumieć, myliły jej się litery, cyfry, nie potrafiła pisać zgodnie z zasadami ortografii.  Czytaj dalej

Depresja

Natalia (Willy), lat 19 jedna z wielu tysięcy młodych osób chorujących w Polsce na depresję. Trzy lata temu, pytanie: „Mamo, kochasz mnie?” padało z jej ust bardzo często. Nie zorientowałam się, matka nieidealna... Albo kiedy stała nade mną, z tymi załzawionymi oczami rozwartymi szeroko, jak w japońskiej mandze, jakaś taka mizerna, wychudzona i pytała „Mamo, muszę tam iść?” „Tam” oznaczało zawsze to samo – szkołę. Matka (nie)idealna odpuszczała. Czytaj dalej

Zaburzenia zachowania

Zaburzenia zachowania są dziś dość częstym powodem, dla którego rodzice przyprowadzają swoje sprawiające problemy dzieci do psychologa lub psychiatry. Dziecko zachowujące się w sposób nieakceptowany społecznie bardzo często postrzegane jest jako źle wychowane, uchodzi za zwykłego chuligana, łobuza, "buntownika bez powodu". Warto jednak zdawać sobie sprawę, że takie zachowania mogą być także wynikiem  zaburzeń osobowości. Czytaj dalej

Zespół Aspergera

Dominik urodził się pewnego pięknego, zimowego dnia w 2011 roku. Dostał dziesięć punktów w skali Apgar i był jak każdy zdrowy noworodek. Rósł, kolejne „kroki milowe” zaliczał podręcznikowo i o czasie, wzorowo przechodził wszystkie pediatryczne kontrole. Słowem, zachowywał się tak jak statystyczny „normalny” niemowlak zachowywać się powinien. Czytaj dalej

Autyzm

29 procent Polaków sądzi, że autyzmem można się zarazić, 10 procent uważa, że za autyzm odpowiadają szczepienia czy wychowanie. W świadomości większości autystyk ma jakieś niesamowite uzdolnienia, takie jakimi popisywał się np. Dustin Hoffman w filmie „Rain Man“. Większość czerpie swoją wiedzą na temat autyzmu właśnie z filmów i seriali. Czytaj dalej

mgr Helena Magdalena Krauze

Psycholog, psychoterapeuta dzieci, młodzieży i dorosłych mgr Helena Magdalena Krauze Poznaj mnie

mgr Agnieszka Górska

Psycholog dzieci i młodzieży mgr Agnieszka Górska Poznaj mnie

Katarzyna Malinowska

Psycholożka, w trakcie zintegrowanego treningu psychoterapeutycznego mgr Katarzyna Malinowska Poznaj mnie

mgr Magda Pawlina

Psycholog dzieci, młodzieży i dorosłych, psychoterapeuta w trakcie szkolenia  mgr Magdalena Prokop-Pawlina Poznaj mnie

Psycholog dzieci, młodzieży i dorosłych  mgr Malwina Jeż Poznaj mnie

Psycholog dzieci, młodzieży i dorosłych mgr Emilia Anosov Poznaj mnie

Psycholog mgr Paulina Sagan Poznaj mnie

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

© 2020 Wszelkie prawa zastrzeżone Handconsulting.pl.

Webpiksel.pl